Koncepce školy
Záměr
Záměrem školy Libera je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného, sebeřízeného učení založeného na důvěře a vnitřní motivaci.
Realizace záměru vychází z následujících předpokladů:
Učení je přirozené a děti se ze své podstaty chtějí učit.
Efektivní učení je založeno na vnitřní motivaci (pokud mi něco dává smysl, budu dělat i věci, které mne nebaví) a nejlépe probíhá v situacích reálného života.
Vnitřní motivace je vlastní všem lidem; pokud byla narušena vlivy vnější motivace (tresty, odměny, pochvaly a jiné formy manipulace), může trvat dlouho, než se znovu obnoví.
Všechny činnosti (včetně těch, které jsou zdrojem chyb), kterým se dítě věnuje na základě vnitřní motivace, je možné považovat za učení.
Nikoho nemohu nic naučit (na základě své jednostranné vůle), může se to naučit jedině sám a já mu v tom mohu pomoci.
Za své učení je odpovědný žák. Svobodná škola mu pro jeho učení vytváří základní podmínky: autonomii a svobodu, podnětné a inspirativní prostředí a podporu podle individuálních vzdělávacích potřeb.
Děti ve školním věku jsou kompetentní a podle svých dispozic se mohou podílet na rozhodování o chodu školy.
Při poskytování vzdělávání je vhodné kombinovat principy osobního růstu a kolektivní inteligence, ve které je schopnost dojít k řešení s využitím inteligenčního potenciálu sítě důležitější než individuální kompetence.
Metody
Vycházíme z postojů a postupů nenásilné komunikace i partnerské výchovy a svým chováním a jednáním dáváme žákům vzor respektujícího přístupu k sobě, k ostatním i k životnímu prostředí.
Hodnoty
Východiskem pro naše hodnoty je přesvědčení, že "svět je příznivý". Důvěřujeme světu, že má smysl. Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Svým konáním směřujeme k tomu, abychom u sebe i u dětí dosáhli následujícího:
Přijímám se takový/á, jaký/á jsem
Jsem zodpovědný/á za své myšlenky, prožívání a chování
Respektuji sebe i druhé
Vnímám sebe i ostatní rovnocenně
Poznávám svou vnitřní sílu a využívám ji
Radost je součástí mého života
Cítím sounáležitost s lidmi a přírodou
Dokážu se o sebe postarat
Komunikuji otevřeně a laskavě
Jsem tvůrce/kyně svého života, teď a pořád
Vnímám své tělo a pečuji o něj
Uvedené hodnoty pravidelně (sebe)reflektujeme a vhodně upravujeme chování jak své, tak i chování dětí.
Vzdělávací koncepce
Vychází z koncepce českých svobodných demokratických škol.