Koncepce školy

Záměr

Záměrem školy Libera je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného, sebeřízeného učení založeného na důvěře a vnitřní motivaci.


Realizace záměru vychází z následujících předpokladů:


Učení je přirozené a děti se ze své podstaty chtějí učit.

Efektivní učení je založeno na vnitřní motivaci (pokud mi něco dává smysl, budu dělat i věci, které mne nebaví) a nejlépe probíhá v situacích reálného života.

Vnitřní motivace je vlastní všem lidem; pokud byla narušena vlivy vnější motivace (tresty, odměny, pochvaly a jiné formy manipulace), může trvat dlouho, než se znovu obnoví.

Všechny činnosti (včetně těch, které jsou zdrojem chyb), kterým se dítě věnuje na základě vnitřní motivace, je možné považovat za učení.

Nikoho nemohu nic naučit (na základě své jednostranné vůle), může se to naučit jedině sám a já mu v tom mohu pomoci.

Za své učení je odpovědný žák. Svobodná škola mu pro jeho učení vytváří základní podmínky: autonomii a svobodu, podnětné a inspirativní prostředí a podporu podle individuálních vzdělávacích potřeb.

Děti ve školním věku jsou kompetentní a podle svých dispozic se mohou podílet na rozhodování o chodu školy.

Při poskytování vzdělávání je vhodné kombinovat principy osobního růstu a kolektivní inteligence, ve které je schopnost dojít k řešení s využitím inteligenčního potenciálu sítě důležitější než individuální kompetence.
 

Metody

Vycházíme z postojů a postupů nenásilné komunikace i partnerské výchovy a svým chováním a jednáním dáváme žákům vzor respektujícího přístupu k sobě, k ostatním i k životnímu prostředí.


Hodnoty

Východiskem pro naše hodnoty je přesvědčení, že "svět je příznivý". Důvěřujeme světu, že má smysl. Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Svým konáním směřujeme k tomu, abychom u sebe i u dětí dosáhli následujícího:


Přijímám se takový/á, jaký/á jsem

Jsem zodpovědný/á za své myšlenky, prožívání a chování

Respektuji sebe i druhé

Vnímám sebe i ostatní rovnocenně

Poznávám svou vnitřní sílu a využívám ji

Radost je součástí mého života

Cítím sounáležitost s lidmi a přírodou

Dokážu se o sebe postarat

Komunikuji otevřeně a laskavě

Jsem tvůrce/kyně svého života, teď a pořád

Vnímám své tělo a pečuji o něj

Uvedené hodnoty pravidelně (sebe)reflektujeme a vhodně upravujeme chování jak své, tak i chování dětí.


Vzdělávací koncepce

Vychází z koncepce českých svobodných demokratických škol.



Vytvořte si webové stránky zdarma!